Ondernemersreis van René




“Durf te dromen, te falen en te doen!” 

Ondernemersreis van 1987 tot en met heden... 

Bloemsierkunstenaar droomt van eigen zaak

Na de middelbare school kiest René voor de bloemsierkunst. Niet toevallig, want zijn familie telt al diverse bloemisten. Hij studeert in Brabant en leert het vak bij zijn oom. Na een paar jaar reist hij zijn vriendin achterna naar Heerlen. In Sittard kan hij aan de slag bij een bloemist, maar na een tijdje wordt steeds duidelijker dat dit niet is wat hij wil; hij wil een eigen zaak in Tegelen, vrij zijn om te ondernemen en zijn creativiteit uit te leven. René ziet het helemaal voor zich, maar de bank heeft zijn twijfels. Er is al een handjevol bloemisten in Tegelen, dus wat kan hij nou nog toevoegen? “Geen standaard bloemstukken en bosjes chrysanten verkopen, maar nieuwe dingen bedenken, mensen verrassen, mensen inspireren, dat is wat ik wilde.” De bank uiteindelijk gaat alsnog om, en 1 oktober 1987 opent René Luijten op 22 jarige leeftijd de deuren van zijn eigen zaak.

 

Een compleet aanbod voor woninginrichting

“De eerste Moederdag zal ik nooit vergeten. Buiten stonden wel 100 mensen in de rij voor mijn creaties! Dat was de mooiste dag van mijn leven.” Drie jaar later kan een 350 m2 grote A-locatie in Tegelen worden betrokken; de zaken gaan goed. Heel goed. De komst van een Intratuin zet de lokale markt vervolgens onder druk. Diverse bloemisten vallen om en René Luijten besluit om zijn strategie te wijzigen. Hij noemt zijn winkel ‘De 4 Jaargetijden’ en kiest voor een compleet aanbod; niet alleen bloemen en planten, maar ook verlichting, trend artikelen en meubels, kant-en-klare en op maat gemaakte. De winkel verandert hij in een showroom die hij regelmatig aanpast en waar klanten warm ‘thuisgevoel’ moeten krijgen. 

 

Een miljoen omzet per jaar, gouden tijden

De nieuwe formule is een schot in de roos. “Het liep storm. Op het hoogtepunt draaiden we een miljoen gulden per jaar. Ik stroomde over van creativiteit en bleef  

innoveren. Zo bedacht ik de combinatie van twee hoge potten met planten erin. Hoge potten kon je toen nergens krijgen. Ik heb ze speciaal laten maken uit Tegelse klei. En ik kwam ik met boeketten met heel veel groen, die wel vijf of zes weken mee gingen. Dat was toen ongehoord! In die tijd ontdekte ik mijn passie: het inspireren van mensen. Mensen een wow-gevoel geven.”

 

Vallen, opstaan, vallen en weer opstaan

De komst van de euro knakt vervolgens de bloemenverkoop. “Rond 2002 stortte ook de meubelmarkt in elkaar. De druk thuis werd te groot en de balans tussen werk en privé was helemaal zoek. Ik ben toen van de één op de andere dag gestopt. Achteraf bezien had het ook niet heel veel langer moeten duren. In Sevenum begon ik opnieuw in een winkel van 100 m2. Iets voor Kerst, 2003, we zaten met het gezin aan tafel, ging de telefoon; de bovenbuurman: ‘René, je moet komen. De zaak staat onder water.’ Kwam ik daar: het parket golfde, meubels en verlichting aangetast, de schilderijen waren kromgetrokken... Ik brak. Tranen. Ik word nu nog gek als ik eraan terugdenk.

 

Online ondernemers platform wordt businessclub

Noodgedwongen werd ik daarna partner en verkoper bij een bestaande meubelfabrikant, tot die failliet ging. Ik wilde van geen opgeven weten en begon opnieuw met het concept waarmee ik eerder succesvol was op 100 m2 in Tegelen. Ik verkocht life style meubels en in de kelder deed ik aan bloemsierkunst. De klanten wisten mij weer te vinden. Verder bedacht ik begin 2003 onder meer Interieur-Exterieur.nl, een online platform voor ondernemers in woon- en tuininrichting. In 2005 sloeg het noodlot in de winkel opnieuw toe; weer wateroverlast! Er zat niets anders op dan uitverkoop en opheffing.”


Steun vanuit het thuisfront is onontbeerlijk

Bij een keukenbedrijf kan René Luijten aan de slag als verkoper. “Na de eerste dag kwam ik thuis van mijn werk en de champagne stond klaar, maar ik voelde me beroerd. Het voelde niet goed. Die manier van verkopen past niet bij mij en ik ben gestopt. Mijn vrouw is toen naast mij blijven staan en daar ben ik haar erg dankbaar voor. Menigeen had toen gezegd: ‘Bekijk het maar René, nu is het mooi geweest!’ Interieur-Exterieur.nl groeide daarna langzaam door, en na een tijdje waren er gelukkig genoeg inkomsten om van te kunnen leven.”


Inspireren en verbinden of manager spelen

Een paar jaar later zijn er zo’n 250 ondernemers vertegenwoordigd op de site van wat intussen INEX is gaan heten. Het dienstenpakket is behoorlijk uitgebreid en er worden zelfs nieuwe business concepten ontwikkeld, onder meer voor makelaardij. Er is een business club met ongeveer 100 leden, regelmatig verschijnt in eigen beheer een dik glossy magazine en jaarlijks zijn er diverse succesvolle zakelijke evenementen. Toch gaat het mis. René Luijten: “De administratie en de organisatie groeiden niet mee. Ik moest aansturen, kon niet doen waar ik goed in ben: inspireren en de juiste mensen bij elkaar brengen. Op het hoogtepunt van INEX raakte ik de focus en de feeling kwijt.


 Terug naar de eerste wow-ervaring in Tegelen

Toen ben ik eens rustig gaan nadenken, samen mijn adviesraad (een groepje ondernemers dat voor mij een klankbordfunctie vervult). Ik wilde terug naar de wow-ervaring van mijn eerste bloemenzaak.” Een reclamebureau, dat vertrouwen heeft in René Luijten en zijn netwerk, wil INEX overnemen, maar er is nog te veel onduidelijk rondom de financiële positie van de bv, dus dat gaat niet door. Vast staat wel, dat het niet goed gaat. Na een zelf aangevraagd faillissement in augustus 2010, wordt 1 oktober dat jaar Business Sociëteit Morgen opgericht is samenwerking met het genoemde reclamebureau. In 2011 wordt het faillissement van de bv achter INEX opgeheven wegens gebrek aan baten. In 2012 komt René Luijten aan het roer te staan van BS Morgen.

 

Bij BS Morgen draait het om ‘slow business’

Hij spreekt vol vuur en passie over zijn business sociëteit: “BS Morgen is anders. BS Morgen draait om ontmoeten, leren, delen en inspireren. Dat doen we via een uitgekiende formule die uniek is in Nederland. Met netwerkbijeenkomsten, kennissessies, werkbezoeken en leuke uitstapjes, zoals golfen. Elkaar echt leren kennen, als mens en als ondernemer, staat voorop. Werken aan lange termijn relaties met blijvend rendement. Slow business, noemen we dat bij BS Morgen. Intussen zijn er al zo’n 100 ondernemers en managers actief binnen onze sociëteit. Blijkbaar voorziet BS Morgen in een behoefte.

Durf te mislukken, want dan pas kun je slagen

Als ik om me heen kijk, zie ik dat veel ondernemers meer bezig zijn met overleven dan met ondernemen. Er wordt te weinig vertraagd, gespiegeld en gedeeld. Dat is jammer, want daar kun je enorm van leren. Het is bijvoorbeeld goed om vanuit je passie te ondernemen, maar je moet ook lef tonen. Uit je comfort zone durven te komen. En durf te mislukken, want dan pas kun je slagen. Dit zijn een paar lessen die ik in de praktijk heb geleerd. Bij BS Morgen komen mensen samen om dit soort ervaringen te delen en samen te werken aan persoonlijk geluk en zakelijk succes. Ik vind het fantastisch dat ik dat groeiproces mag begeleiden.” 

Passage uit zijn verhaal 

Steun vanuit het thuisfront is onontbeerlijk

"Mijn vrouw is toen naast mij blijven staan en daar ben ik haar erg dankbaar voor. Menigeen had toen gezegd: ‘Bekijk het maar René, nu is het mooi geweest!" 

Tijdens het lustrum bedankte René zijn vrouw Lea voor haar steun en geloof.



Bekijk de video Lustrum 2005: presentatie ondernemersreis René Luijten. "Durf te dromen, te falen en te doen!"

Tijdlijn en ontwikkeling van BS Morgen...

2010

Kick off BS Morgen

2015

Lustrum BS Morgen

2020

Jubileum BS Morgen