Rene's Blogs

Rene's blogs geeft je inzicht in zijn drijfveren

Ik ken jou toch al?!

Netwerken is toch zoveel mogelijk ondernemers leren kennen op zakelijke bijeenkomsten en visitekaartjes scoren?!

De vraag is; “Wie heeft u nu echt leren kennen?” “Aangenaam…mag ik vragen wat u doet?” “Okee, fijn om te weten, heeft u een visitekaartje? bedankt en wellicht tot een volgende keer.” “En… niet te vergeten… laten we linken op LinkedIn.” “Zo, ik heb weer iemand leren kennen! “

Dit is natuurlijk wel heel kort door de bocht, maar waar het omgaat is dat ondernemers menen dat, als ze nieuwe contacten leggen, weer mensen leren “kennen”.Maar dan? Vaak blijft het hier dan bij, en dat is jammer, beide partijen helpen elkaar niet verder. Het blijft daarna stil…

Hoe komt dat dan? Tussen “kennen” en “kennen” zit een verschil van dag en nacht. Het verschil tussen wel of niet succesvol netwerken. Het eerste “kennen” is de eigenlijke kennismaking, vaak is het op netwerkbijeenkomsten niet anders. En dan zoeken we, als “echte” netwerkers, ook nog eens degene op die we ( menen ) te kennen! Want dat is vertrouwd. Wat ontbreekt er dan? Het verschil zit namenlijk in het tweede “kennen”. De zoektocht om gelijkgezinden te leren kennen, met elkaar verbindingen weten aan te gaan. Dat is meer dan informatie uitwisselen!

Het oprecht geinteresseerd zijn in de ander, waar is hij mee bezig, waar liggen zijn of haar ambities en wat is zijn passie. Maar het belangrijkste…waar is hij of zij naar op zoek? Waar kun je de ander mee helpen? Als dat wederkerig is, en vertrouwd, dan zijn we pas bezig om elkaar echt te leren kennen.

En…ook nog met meer plezier, want we zijn elkaar aan het aanbevelen bij anderen, we stellen elkaar voor aan elkaars relaties tijdens netwerkbijeenkomsten.

Dan leren we weer nieuwe ondernemers kennen!?

Goede tijden! Slechte tijden?

Wat een recessie zoal niet teweeg brengt. Onrust in de markt, iedereen begint sneller te rennen, heeft weinig of geen tijd meer voor elkaar en werkt ad hoc. Kostenbesparing staat bovenaan in de ‘to do’ lijst.

 Op zich een natuurlijke reactie, maar het verleden heeft geleerd dat een recessie ook kansen biedt.

Juist in deze tijd worden we creatief in denken, willen we innoveren, gaan we op zoek naar nieuwe markten…new business. Maar ook naar kennis, ervaringen en interessante contacten. Ondernemers en kennispartners die ons verder helpen.

 Anticyclisch investeren in persoonlijk (face to face) netwerk is een must. Een goed netwerk bestaat niet uit eendagsvliegen, maar uit duurzame relaties. Resultaatgerichte contacten met ondernemers die tijd voor elkaar maken, elkaar helpen en aanbevelen. De basis? Respect, interesse en vertrouwen.

 De vraag is: bent u klaar voor 2012?  Worden slechte tijden, goede tijden? Blijft u stilzitten, “klanten en kansen komen toch wel“, of gaat u proactief investeren in uw netwerk en hier ook gebruik van maken om in mindere tijden kansen te pakken. Samen met ondernemers die er ook zo instaan! 

 Want groeien doe je samen!

Als organisatie van BS Morgen staan wij ook in 2012 klaar, om ondernemers te ondersteunen in het uitbreiden en versterken van hun netwerk. Slechte tijden buigen wij samen om in kansen en “new business opportunities”. Op weg naar persoonlijke en zakelijke groei. Klaar voor de dag van ‘Morgen’!

Eureka... De pitch!

NETWERKEN IS ZIEN EN GEZIEN WORDEN.

DE “NETWERKER” ZAL DAT BESLIST NIET ONBEKEND IN DE OREN KLINKEN.

 We zoeken een vertrouwde omgeving op, ondernemers die we kennen. Maar eigenlijk zijn we ook op zoek naar het onbekende….met andere woorden; we willen in gesprek komen met ondernemers die we nog niet kennen. Op weg naar nieuwe business. De vraag is; ben je voorbereid, weet je wat je gaat vertellen als je in gesprek komt?

Ik kom ze nog maar al te vaak tegen…ondernemers die hun verhaal niet klaar hebben en hun gesprekspartner minuten lang belasten met heel veel overbodige informatie, waar hij of zij niet op zit te wachten. En eerlijk gezegd …mijn inziens…maar weinig van blijft hangen.  Heel herkenbaar:… de aandacht en interesse verslapt, je gesprekspartner kijkt weg… of met de smoes…” even naar het toilet “ Of hij of zij nog terug komt? ….vul maar zelf in! Nou, daar sta je dan! Hoe dan wel?….houd je verhaal enthousiast, kort, krachtig en duidelijk!

 Eureka….start met een pitch. Er is vaak maar één kans om de aandacht te krijgen, en zeker als het voor jou een belangrijk persoon is! De pitch, of te wel elevator pitch of netwerk pitch genoemd, vertel je dus kort ( maximaal 1 tot 2 minuten en less is more); Wie je bent, wat je doet, en waar je de ander mee kunt helpen en wat is hierbij jouw onderscheidend vermogen (USP) Unique Selling Point. Afgestemd op het doel wat je wil bereiken. Is je gesprekspartner geïnteresseerd om meer van je te weten?…dan gaat hij of zij vanzelf vragen stellen. En dat blijft hangen!…dus oefenen die pitch, en je hebt meer kans op een dialoog, prettiger gesprek en resultaat. Je bent niet ‘gezien”…maar gehoord!

 Tip; Toon aan het einde van je pitch ook interesse in je gesprekspartner.

De kracht van herhaling

“VERDORIE, WAAROM REAGEER JE NIET OP MIJN BERICHTJE?”

Dat netwerken sinds mensheugenis al bestaat, dat weten we allang.  We doen het immers overal; thuis, op het werk, bij vrienden, de sportclub…zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat doen we dan eigenlijk? Precies…communiceren over en weer, onder andere ervaringen met elkaar delen. Maar in deze huidige tijd doen we dat niet alleen meer via persoonlijk contact. Je raad het al…Social Media speelt een steeds grotere rol in het leggen van contacten en het delen van ervaringen. Natuurlijk is het ontzettend leuk als je een goed contact hebt.

We zijn allemaal gevoelig voor aandacht, dat men reageert en dat er naar je geluisterd wordt! Maar… het kan ook zomaar gedaan zijn met een goed contact! Ja, je begrijpt waar ik naar toe wil…een goed contact moet wederkerig zijn. Komt het maar van een kant dan zal aan het contact en aan “de relatie” snel een einde komen. Iedereen kan wel een voorbeeld noemen in zijn of haar netwerk. Juist die wederkerigheid is mijn inziens de basis van de herhaling, dus het regelmatig onderhouden van het contact! Herhaling resulteert in waardevolle contacten, je relatie nog beter leren kennen. Om in netwerktermen te blijven…nog meer voor elkaar  kunnen betekenen!

Ja,… vul maar in!

Tips voor het leggen van waardevolle contacten

1. Actief luisteren, je doet je best om je in de ander te verplaatsen. Tevens let je ook     op de non-verbale communicatie en je reageert op een passende manier.

2. Oprechtheid en respect tonen; beide zijn belangrijk om het vertrouwen in elkaar

3. Oprechte aandacht; Geef elkaar de ruimte en de tijd om naar elkaar te luisteren.

 

Wie (juist) zaait, zal ook (rijkelijk) oogsten!

ZAAIEN BEGINT TOCH MET ZOVEEL MOGELIJK VISITEKAARTJES STROOIEN?

Je komt ze overal tegen, ondernemers die op een netwerkevent iets aan je willen verkopen. Vaak alleen maar over zichzelf vertellen, zonder geïnteresseerd te zijn in de ander! Dan denk je wellicht bij jezelf; "ben je nu klaar met je verhaal? Want je begint mij te ergeren!"

En juist dat "ergeren" komt voort uit je gesprekspartner, omdat hij niet aan jou vraagt wat je doet en waar jij ondernemers mee kunt helpen." Mocht dit nou wederkerig zijn, dus balans in het gesprek, dan pas begin je met zaaien! De ander is geïnteresseerd en luistert dan ook naar jou.

De volgende stap met zaaien is dat jij de ander ergens mee kunt helpen, je geeft tips of een advies. Zonder trouwens om iets terug te verwachten!.....een tip kunnen geven waar de ander blij van wordt, zal jou zelf namelijk ook vreugde geven. Zaaien is dus ook geven aan de ander, investeren in de relatie en onderhouden. En nu hetgeen waar je op wacht: Als je het zaaien goed en consequent doet, dan krijg je ook business terug.....jouw relaties weten jou te vinden en te waarderen.

Wellicht dat ze jou gaan helpen of gebruik gaan maken van jouw diensten!

Op weg naar een rijkelijke oogst!